1-2-3: Strategie budo­wania biznesu (nie tylko) sieciowego

Istnieją trzy główne strategie w działalności biznesowej, które mają wpływ na odniesienie sukcesu. Typowy początkujący dystrybutor MLM z reguły stosuje wyłącznie jedną z nich, całkowicie zaniedbując pozostałe lub nawet nie zdając sobie sprawy ani z ich istnienia, ani z potencjalnego wpływu na biznes.

Wszyscy aspirujący liderzy marketingu sieciowego zaczynają swój biznes w oparciu o bardzo proste metody pracy, które leżą w obrębie pierwszej ze wspomnianych trzech strategii działania. Metody te mają dwie ważne z punktu widzenia początkującego przedsiębiorcy cechy: są bardzo proste do nauczenia i bardzo łatwe do zastosowania.

W końcu biznes sieciowy opiera się w ogromnym stopniu na idei duplikacji. Dlatego systemy działania wszystkich zespołów MLM są uproszczone w maksymalnym stopniu i dostosowane do—bądźmy szczerzy—najmniej bystrych jednostek. Nie zrozum mnie źle. To coś wspaniałego, że w biznesie sieciowym szansę osiągnięcia ponadprzeciętnego stylu życia otrzymują osoby, które nie miałyby nawet cienia możliwości zarobienia większych pieniędzy na etacie czy w klasycznym biznesie.

Jeśli nie nauczysz się obsługiwać koparki, będziesz musiał kopać szpadlem

Jednak jest pewna cena, którą płaci się za upraszczanie metod pracy. Pomyśl o tym w ten sposób: jeśli ktoś nie umie obsługiwać koparki, będzie musiał użyć szpadla. Osiągnie swój cel prędzej czy później, musi tylko wykazać się odpowiednią dozą systematyczności i wytrwałości. I znowu—nie ma w tym nic złego. Każdy ma swoje lekcje do przerobienia podczas budowania biznesu i jeśli komuś zajmie to piętnaście lat, to pozostaje mu tylko pogratulować konsekwencji i wytrwałości. Pracownik etatowy po piętnastu latach harówki nadal będzie w tym samym miejscu—albo gorzej, gdy w oczy zajrzy mu widmo utraty pracy.

Osoby przez wiele lat ciężko pracujące na swój sukces w MLM opierają się zazwyczaj wyłącznie na tych metodach pracy, które poznały na początku, z reguły opanowując je do mistrzostwa. Jednak nie wykonują żadnego kroku, aby wykorzystać metody leżące w pozostałych dwóch strategicznych obszarach działalności biznesowej. Kopią swoją studnię sukcesu szufla za szuflą, a tymczasem mogliby poświęcić trochę czasu na nauczenie się obsługi ciężkiego sprzętu.

Przyjrzyjmy się teraz wszystkim trzem strategiom i zobaczymy, jak możemy włączyć je wszystkie w swoją pracę w marketingu sieciowym.

Zasięg

Pierwsza ze wspomnianych strategii obejmuje wszystkie metody pracy i taktyki oparte na zasięgu. Zasięg należy rozumieć jako możliwość bezpośredniego dotarcia do potencjalnego klienta.

Wszyscy ludzie, zarówno ci, których znasz, jak i ci, których jeszcze nie znasz, ale możesz z łatwością poznać, znajdują się w twoim bezpośrednim zasięgu. Lista „stu znajomych”, będąca zalążkiem bazy danych kontaktów każdego domowego biznesu, jest wyraźnym wyznacznikiem twojego zasięgu na samym początku.

Strategie wykorzystujące zasięg są bardzo łatwe do zastosowania. Chwytasz za telefon, wysyłasz SMS albo email, umawiasz prezentację, zapisujesz do firmy i załatwione. Nie trzeba nic więcej poza opanowaniem tych paru kroków w wystarczającym stopniu, a następnie powtarzaniem ich do skutku. Zupełnie jak wywijanie szpadlem. Nie da się bardziej tego uprościć.

Metody pracy oparte na zasięgu nie wykorzystują pewnych istotnych możliwości, bardzo ważnych z punktu widzenia prowadzenia jednoosobowej działalności w marketingu sieciowym (a de facto również w każdej innej indywidualnej działalności). Nie pozwalają niestety ani na budowanie autorytetu (w tym wizerunku eksperta), ani na uzyskanie większej rozpoznawalności na rynku (rozgłosu).

Autorytet

Taktyki kształtowania autorytetu to drugi z obszarów strategicznych biznesu. Autorytet, wiarygodność i reputacja stanowią twoją osobistą markę, czyli całokształt wizerunku, jaki rzutujesz na zewnątrz. Na ten wizerunek składa się przede wszystkim poziom prezentowanego profesjonalizmu i wiedzy, a także zdolność kształtowania opinii w branży.

Z reguły w branży MLM nie stosuje się żadnych metod pomagających w budowaniu osobistej marki. Oczywiście są wyjątki. Po pierwsze, są osoby, które naturalnie wyłoniły się jako eksperci w branży, ponieważ opanowały do perfekcji strategie oparte na bezpośrednim zasięgu i osiągnęły dzięki nim sukcesy. Po drugie—i ta grupa jest najmniej liczna—są to osoby, które od początku wykorzystują siłę tkwiącą w strategii budowania autorytetu, nie czekając na samoistne wyłonienie się jako autorytet dzięki sukcesowi osiągniętemu żmudnymi, tradycyjnymi metodami.

Strategia budowania autorytetu jest trudniejsza do wykorzystania niż strategia oparta na zasięgu. Nie jest jednak aż tak trudna, żeby przeciętnie utalentowany człowiek nie mógł z niej skorzystać. Polega ona na podejmowaniu działań, które pozwolą twoim potencjalnym klientom uzmysłowić sobie reprezentowany przez ciebie poziom profesjonalizmu jeszcze zanim w ogóle dojdzie do pierwszej rozmowy. A to w znaczący sposób zmienia dynamikę sprzedaży i rekrutacji.

Zanim poznasz metody budowania autorytetu pomówmy jeszcze o trzecim obszarze strategicznym w biznesie: o rozgłosie.

Rozgłos

Gdy czytasz „rozgłos”, masz pewnie na myśli sławę godną celebryty z okładki kolorowego pisma, o którym szumią wszystkie media. Jednak w biznesie wystarczy sprawić, że twoje nazwisko będzie rozpoznawalne w określonym kręgu ludzi—w twojej niszy rynkowej. Wszystkie metody działania, które mogą pomóc w uzyskaniu rozgłosu i ogólnie w zwiększeniu szansy na zauważenie cię przez potencjalnych klientów jeszcze przed nawiązaniem jakiejkolwiek bliższej relacji, należą do tego obszaru strategicznego działań biznesowych.

Rozgłos wespół z autorytetem w branży jest czymś, co skłania twoich potencjalnych klientów do podjęcia inicjatywy i samodzielnego skontaktowania się z tobą. Gdy wszystko jest na miejscu: odpowiedni marketing, wystarczający poziom autorytetu i choćby minimalny rozgłos—uruchamia się magnetyczny marketing i zaczynasz mieć do czynienia z potencjalnymi klientami, którzy sami pytają o twój biznes.

Na pewno już doskonale wiesz, że telefonowanie lub osobisty kontakt należą do taktyk opartych na zasięgu, czyli na możliwości osobistego dotarcia do klienta. Zobaczmy teraz, w jaki sposób możemy dołożyć do swojego arsenału taktyki oparte na budowaniu autorytetu i rozgłosie.

Praktyczne przykłady

Podam ci kilka pomysłów, począwszy od najłatwiejszych do zrealizowania, aż po trudniejsze, wymagające wiedzy technicznej lub dostępu do odpowiednich specjalistów.

Aby zbudować autorytet, musisz zademonstrować jak największej grupie ludzi poziom swojego profesjonalizmu. W obecnej chwili najszybszym i najtańszym środkiem do tego celu jest wykorzystanie własnych publikacji. Najprostszym do zastosowania sposobem jest udzielanie się w społecznościach on-line. Musisz oczywiście robić to w odpowiedni sposób, tak aby twoje publikacje niosły ze sobą rzeczywistą wartość dla czytelnika—ta zasada ma zresztą zastosowanie w każdym jednym przypadku. Witaj w świecie content marketingu.

Szukając możliwości opublikowania swoich materiałów—czy to będą wpisy na forum dyskusyjnym, czy artykuły, a może video lub audio—odkryjesz wkrótce, że istnieje duże zapotrzebowanie na wartościowy content. Co więcej, możesz to zrobić nawet jeśli kompletnie nie radzisz sobie z nowoczesną technologią. Wystarczy napisać/nagrać to, co masz do przekazania, znaleźć docelowe medium—forum, czyjegoś bloga, katalog z artykułami, grupę dyskusyjną, portal społecznościowy—i załatwione. Postawiłeś w ten sposób pierwsze kroki w kierunku zostania autorytetem w branży.

Robiąc wszystko, żeby twoje publikacje były wyjątkowo użyteczne i wartościowe wkrótce zauważysz, że ich odbiorcy chętnie dzielą się nimi wśród znajomych i mówią o tobie. Pojawiły się pierwsze jaskółki rozgłosu.

Powyższa metoda jest łatwa do zastosowania i wymaga właściwie tylko skupienia się na stworzeniu wartościowych materiałów. Dlatego polecam ją na początek. Ale w ten sposób nie zbudujesz własnego systemu marketingowego—co najwyżej jego zalążek. Dlatego zaraz po tym, jak opanujesz publikowanie w mediach społecznościowych w wystarczającym stopniu, od razu zainicjuj budowanie własnej platformy publicystycznej rozpoczynając od założenia bloga.

Publikowanie własnych materiałów, jeśli przeprowadzone właściwie, zapewni ci jednocześnie uzyskanie statusu eksperta oraz w pewnym zakresie rozgłos. Nie ma jednak potrzeby polegać wyłącznie na naturalnie wzbudzonym zainteresowaniu—można pomóc sobie w uzyskaniu jeszcze większej zauważalności w branży chociażby za pomocą różnego rodzaju eventów oraz reklamy.

Eventy, czyli w marketingowym żargonie imprezy promocyjne, pomagają rozprzestrzeniać dobre słowo na twój temat. Pomyśl choćby o prezentacjach lub warsztatach online: webinary są bardzo popularne, ponieważ telewizja przyzwyczaiła ludzi do biernej konsumpcji mediów. Zastanów się, kto w branży jest otwarty na twój gościnny udział w charakterze eksperta w danym zagadnieniu. Zaplanuj cykliczną obecność przed czyimś audytorium, a wkrótce staniesz się dobrze znany i rozpoznawalny. Zaoferuj przy tym rzeczywistą użyteczną wartość, a poziom twojego autorytetu poszybuje w górę.

W tym artykule pokazałem ci, że można wykorzystać bardziej zaawansowane strategie marketingowe w przypadku prowadzenia biznesu MLM, a przy tym udowodniłem, że nieznajomość technologii wcale nie stoi na przeszkodzie. Każdy może nauczyć się obsługiwać Facebooka, Google+ czy Twittera w bardzo krótkim czasie.

Wydaje mi się, że już nie muszę dalej przekonywać cię, że powinieneś jak najszybciej pomyśleć nad stworzeniem własnego parku maszynowego—własnej platformy publicystycznej. Własna platforma publicystyczna otworzy przed tobą nieograniczone możliwości rozwijania własnego biznesu, uniezależni cię od firmy MLM i będzie aktywem, które—o ile rozwijane i pielęgnowane—będzie zwiększało swoją wartość z roku na rok.

Shares